fbpx

Zichtbaarheid vs performance op social media

Wil je beginnen met het adverteren op social media? Dan zijn er verschillende manieren waarop je dat kunt doen. Je kunt bijvoorbeeld aan je merkbekendheid werken, als je nog een redelijk onbekend merk bent. Je kunt je ook focussen op performance marketing, het genereren van verkopen, leads of bijvoorbeeld aanmeldingen via het adverteren op social media. Zichtbaarheid vs performance. Wanneer zet je wat in?

Wat is je product of dienst?

Eerst is het belangrijk om te weten wat je verkoopt. Het verschilt namelijk per merk of product wat het beste is om te doen als je wilt gaan adverteren op social media. Heb je bijvoorbeeld een product of dienst die je niet direct kunt verkopen via een website? Dan wordt het genereren van conversies via social media advertising lastig. In dat geval is het beter om je te focussen op zichtbaarheid van je product of dienst bij je doelgroep.

Heb je een product dat je online verkoopt? Dan is performance marketing wel weer interessant, omdat je zelf je verkoopkanaal in de hand hebt. Naast verkopen kunnen dit bijvoorbeeld ook het verzamelen van leads zijn of het genereren van aanmeldingen op je website. In dit geval kun je gebruik maken van campagnes op basis van conversies, die mensen stimuleren om naar je website te gaan en daar een conversie uit te voeren zoals een verkoop of aanmelding.

adverteren op social media

Zichtbaarheid

In beide gevallen is het ontzettend belangrijk om aan je zichtbaarheid te werken. Als iemand je niet kent, gaat hij of zij ook niet direct over tot aankoop. Gemiddeld zijn er tot wel 10 contacten nodig voordat iemand overgaat tot een conversie. Zichtbaarheid is daarom belangrijk om meerdere contactmomenten op te bouwen met je doelgroep.

Je kunt dit doen met het adverteren op social media. Je kunt bijvoorbeeld campagnes voeren met de doelstellingen: merkbekendheid, bereik of videoweergaven. Dit zijn doelstellingen die zich focussen op zichtbaarheid. Het platform gaat hierbij echt op zoek naar het bereiken van zoveel mogelijk mensen voor je bedrijf.

Video is hierbij belangrijk. Al een aantal jaar is video een populair gegeven op social media. Je kunt hiermee dus ook goed scoren met advertising. Daarnaast is video een middel om de aandacht van de gebruiker beter vast te houden. Houd er rekening mee dat de video in de eerste seconden al interessant moet zijn voor de gebruiker, wil de gebruiker blijven kijken. Het is daarnaast ook belangrijk om direct duidelijk te maken wie je bent, omdat je maar een korte tijd aandacht hebt.

Het adverteren met video heeft daarnaast nog een extra voordeel op bijvoorbeeld platformen als Facebook en Instagram. Je kunt kijkers van video advertenties namelijk heel makkelijk retargeten bij een volgende campagne, wat betekent dat je ze heel makkelijk opnieuw kunt bereiken. Dit zorgt voor die extra contactmomenten die je nodig hebt om in het hoofd van de gebruiker te komen. Je kunt bijvoorbeeld een retargeting campagne opzetten met een meer conversiegericht boodschap, omdat de gebruiker je waarschijnlijk al eerder heeft gezien en dus al bekend is met je merk of bedrijf.

zichtbaarheid op social media

Performance

Heb je je website, webshop of conversie in eigen beheer? Dan kun je ook gebruik maken van performance gerichte campagnes, om meer verkopen te generen middels het adverteren op social media.

Hierbij kun je gebruik maken van doelstellingen als leads genereren, conversies en catalogus verkopen. Dit zijn doelstellingen waarbij je direct conversies kunt genereren uit een social media campagne. Noodzakelijk hierbij is een Pixel van bijvoorbeeld Facebook, zodat het platform daadwerkelijk kan meten hoeveel mensen een conversie uitvoeren op jouw website na aanleiding van de campagne.

Als je hoofddoel conversies genereren is via je website, is het ontzettend belangrijk om eerst aan je zichtbaarheid te werken. Zoals eerder vermeld gaan mensen niet na het zien van 1 advertentie over tot conversie. Je moet ze al meerdere keren hebben bereikt met een zichtbaarheid campagne. Zo kun je mensen bij je conversie of performance gerichte campagnes opnieuw bereiken middels retargeting. Je kunt doelgroepen gebruiken als videokijkers van je vorige campagnes, websitebezoekers op basis van je pixel data, maar bijvoorbeeld ook mensen de engagement hebben uitgevoerd met je Facebook of Instagram pagina of zelfs mensen die interactie hebben gehad met een eerdere advertentie. Dit zijn mensen die al eerder met je merk of product in aanraking zijn geweest, en zij zullen eerder overgaan tot aankoop. Focus je in deze fase dus vooral op doelgroepen die je al eens eerder bereikt hebt.

performance marketing op social media

Conclusie

  • Heb je geen product of dienst wat je direct aanbiedt op je website? Dan hoef je op social media alleen campagnes op basis van zichtbaarheid te voeren om je merkbekendheid te verhogen.
  • Kunnen er conversies uitgevoerd worden op je website? Dan is performance marketing interessant voor jou. Bedenk wel dat je eerst moet werken aan je zichtbaarheid om dit te laten werken.
  • Video is een interessant middel om zichtbaarheid te creëren en heeft meerdere voordelen zoals het gebruiken in retargeting.
  • Voor performance campagnes is het essentieel om een pixel te hebben op je website om effectief campagne te voeren.

Ga jij aan de slag met het adverteren op social media?


10x gratis Instagram tips

Wil je 10x gratis Instagram tips ontvangen voor je account die je direct kunt toepassen om te groeien? Meld je hieronder aan met je e-mailadres en ontvang ze direct in je mail.

Bezig met verwerken …
Gelukt! Je staat op de lijst.

Waar begin je?

Vind je het lastig om te beginnen met het adverteren op social media of wil je er meer over leren? Dan kun je er meer over lezen in mijn kennisbank.

Volg mij daarnaast op Instagram waar ik wekelijks veel social media tips deel die je direct kunt gebruiken voor je eigen social media strategie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.