fbpx

Welke social media kanalen zijn het beste om in te zetten?

Je kunt voor heel veel social media kanalen content maken. Maar voor welk kanaal is het voor jou het beste om social media content te plaatsen? Ik leg het hieronder uit.

Welke content ga je maken?

Bedenk eerst welke content je gaat maken en voor wie. Het ligt namelijk aan waar je content over gaat en wie je doelgroep is, om te beslissen waar het het beste is om je content te plaatsen en een community op te bouwen. Richt je content daarnaast ook op een niche. Het is het beste als je content over een bepaald onderwerp gaat, zodat je volger precies weet waarom hij bij jou moet zijn en wat hij kan verwachten.

Welke social kanaal is geschikt?

Als je weet waar je content over gaat maken en wie je doelgroep is, kun je gaan bedenken voor welk kanaal dit geschikt is.

Instagram en Pinterest

Zo zijn Instagram en Pinterest visuele kanalen en vooral gebaseerd op het delen van inspiratie. Kun je visueel mooie beelden maken met je content en geef je inspiratie? Dan kunnen deze kanalen goed voor je uitpakken. Daarnaast is er ook een groot publiek aanwezig op deze kanalen.

Facebook

Facebook is weer meer geschikt voor informatieve content. Je kunt op Facebook namelijk ook heel goed werken met het doorverwijzen naar websites via links. Daarnaast is Facebook ook een breed platform waar veel gebruikers op aanwezig zijn. Grote kans dat je doelgroep hier dus ook onderdeel van uitmaakt.

LinkedIn

LinkedIn is natuurlijk een zakelijk platform. Richt je je content op bedrijven of merken? Dan is LinkedIn het kanaal waar jij je content moet plaatsen. Houd er wel rekening mee dat de gemiddelde gebruiker minder vaak op LinkedIn kijkt dan bijvoorbeeld op andere kanalen als Facebook of Instagram. Je hoeft dus misschien maar 1x in de week iets op het kanaal te plaatsen.

Snapchat

Snapchat is natuurlijk een kanaal voor jongeren. Helaas kun je op Snapchat geen openbaar profiel maken zoals dat bij andere social kanalen wel kan. Bedenk dus voor jezelf of het wel handig is om aan Snapchat te beginnen. Adverteren op Snapchat is als merk of bedrijf daarnaast wel heel goed te doen.

TikTok

TikTok is nog een redelijk nieuw platform. Dit wordt vooral gebruikt door jongeren die dansen of playbacken op muziek. Als je doelgroep jongeren zijn, dan kan het heel waardevol zijn om dit kanaal in te zetten. Houd er wel rekening mee dat je dan ook content maakt die jongeren leuk vinden.

Conclusie

Bedenk dus eerst goed waar je content over gaat en wat je gaat maken, om vervolgens te beslissen op welk kanaal je je content gaat verspreiden. Het is daarnaast het beste om je eerst op 1 kanaal te focussen. Plaats dus niet meteen om meerdere kanalen, wat dan mis je de focus. Wil je meer leren over social media en het maken van content? Neem een kijkje in mijn kennisbank!

E-book ‘Groeien op Instagram doe je zo!’

Zelf ben ik een enorme Instagram fanaat! Is Instagram het kanaal waarmee je aan de slag wilt gaan? Al zet je het persoonlijk of zakelijk in: ik kan je helpen groeien op Instagram! Hierin leg ik je uit hoe je een professioneel account maakt, mooie content creëert en leer ik je technieken om te groeien. Je vind het e-book hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.