fbpx

Welke doelstelling kies je bij het adverteren op social media?

Als je gaat beginnen met het adverteren op social media, is het soms lastig te bepalen wat de juiste doelstelling is die bij het doel past van jou campagne. Hoe kies je de juiste doelstelling?

Doelstellingen

Social media kanalen als Facebook en Instagram bieden een ruime keuze aan qua doelstellingen om op in te zetten. Zo kun je merkbekendheid of bereik kiezen. Videoweergaven of engagements. Klikken of conversies. Bedenk goed welke doelstelling het beste past bij jou bedrijfsdoelstellingen. Wil je meer bekendheid? Kies dan ook voor merkbekendheid. Heb je een video en wil je dat mensen deze echt gaan kijken? Kies dan videoweergaven. Wil je dat mensen je website bezoeken? Kies dan voor conversies met landing page views, in plaats van klikken.

Merkbekendheid of bereik?

Deze doelstellingen lijken erg op elkaar waardoor het soms lastig is om de juiste te kiezen. Bedenk goed wat je doel is. Wil je zo veel mogelijk mensen bereiken voor een lage prijs, maar maakt je niet zoveel uit of ze de daadwerkelijke boodschap onthouden? Kies dan bereik. Wil je merkbekendheid opbouwen en wil je een duidelijke boodschap overbrengen naar je doelgroep die ze dienen te onthouden? Kies dan merkbekendheid. Hierbij stuurt het platform naar een hogere frequentie per persoon zodat de boodschap beter blijft hangen. Ook wordt er geoptimaliseerd naar mensen die het waarschijnlijkst langer naar je advertentie kijken. 

Videoweergaven of engagements?

Heb je een video? Zet dan altijd op videoweergaven in. Dit zorgt ervoor dat Facebook stuurt naar mensen die daadwerkelijk de video gaan kijken. Op deze manier blijft de boodschap veel beter hangen bij de doelgroep. De doelstelling engagements zou ik nooit aanraden voor een campagne. Wel bijvoorbeeld voor post boosts, als je berichten die op je Facebook of Instagram pagina extra aandacht wilt geven. Door op engagements in te zetten krijg je likes en comments, zodat je feed er goed uitziet. 

Klikken of conversies?

Wil je je doelgroep naar je website leiden om bijvoorbeeld content te lezen of een aankoop te doen? Kies dan altijd voor conversies in samenwerking met een Facebook Pixel. Op deze manier kan Facebook namelijk optimaliseren naar mensen die daadwerkelijk langer op je website blijven. Als je op klikken inzet zoekt Facebook namelijk naar mensen die snel geneigd zijn te klikken. Hierdoor kan je misschien veel resultaten krijgen, maar zullen de klikken van weinig kwaliteit zijn. Je kunt dus beter op conversies inzetten met bijvoorbeeld view content als doelstelling.

Meer weten?

Wil je meer weten over social media? Neem dan een kijkje in mijn kennisbank voor allerlei handige artikelen.

Doelstellingen bij adverteren op social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.