fbpx

Voor welke social media kanalen moet ik content maken?

Je kunt voor heel veel social media kanalen content maken. Maar voor welk kanaal is het voor jou het beste om social media content te plaatsen? Ik leg het hieronder uit.

Welke content ga je maken?

Bedenk eerst welke content je gaat maken en voor wie. Het ligt namelijk aan waar je content over gaat en wie je doelgroep is, om te beslissen waar het het beste is om je content te plaatsen en een community op te bouwen. Richt je content daarnaast ook op een niche. Het is het beste als je content over een bepaald onderwerp gaat, zodat je volger precies weet waarom hij bij jou moet zijn en wat hij kan verwachten.

social media content

Welk social kanaal is geschikt?

Als je weet waar je content over gaat maken en wie je doelgroep is, kun je gaan bedenken voor welk kanaal dit geschikt is.

Instagram en Pinterest

Zo zijn Instagram en Pinterest visuele kanalen en vooral gebaseerd op het delen van inspiratie. Kun je visueel mooie beelden maken met je content en geef je inspiratie? Dan kunnen deze kanalen goed voor je uitpakken. Daarnaast is er ook een groot publiek aanwezig op deze kanalen.

Facebook

Facebook is weer meer geschikt voor informatieve content. Je kunt op Facebook namelijk ook heel goed werken met het doorverwijzen naar websites via links. Daarnaast is Facebook ook een breed platform waar veel gebruikers op aanwezig zijn. Grote kans dat je doelgroep hier dus ook onderdeel van uitmaakt.

LinkedIn

LinkedIn is natuurlijk een zakelijk platform. Richt je je content op bedrijven of merken? Dan is LinkedIn het kanaal waar jij je content moet plaatsen. Houd er wel rekening mee dat de gemiddelde gebruiker minder vaak op LinkedIn kijkt dan bijvoorbeeld op andere kanalen als Facebook of Instagram. Je hoeft dus misschien maar 1x in de week iets op het kanaal te plaatsen.

Snapchat

Snapchat is natuurlijk een kanaal voor jongeren. Helaas kun je op Snapchat geen openbaar profiel maken zoals dat bij andere social kanalen wel kan. Bedenk dus voor jezelf of het wel handig is om aan Snapchat te beginnen. Adverteren op Snapchat is als merk of bedrijf daarnaast wel heel goed te doen.

TikTok

TikTok is nog een redelijk nieuw platform. Dit wordt vooral gebruikt door jongeren die dansen of playbacken op muziek. Als je doelgroep jongeren zijn, dan kan het heel waardevol zijn om dit kanaal in te zetten. Houd er wel rekening mee dat je dan ook content maakt die jongeren leuk vinden.

Conclusie

Bedenk dus eerst goed waar je content over gaat en wat je gaat maken, om vervolgens te beslissen op welk kanaal je je content gaat verspreiden. Het is daarnaast het beste om je eerst op 1 kanaal te focussen. Plaats dus niet meteen om meerdere kanalen, wat dan mis je de focus.

social media content

Meer weten of social media?

Neem dan een kijkje in de kennisbank over social media.