fbpx

Social advertising: Wanneer zet je campagne budget optimalisatie in?

Bij kanalen als Facebook en Instagram kun je bij het adverteren gebruik maken van campagne budget optimalisatie (CBO). Wat is het en wanneer zet je het wel of niet in? Lees het hieronder.

Wat is CBO?

CBO is de oplossing van Facebook om automatisch je campagnes te laten optimaliseren. Door het aanzetten van CBO bepaald Facebook op basis van je resultaten hoeveel budget er bij welke doelgroep wordt uitgegeven. Hierdoor verlies je de controle op de uitgaven per doelgroep, maar je kunt er wel extra resultaten uithalen. Wanneer zet je het in?

Wanneer zet je CBO in?

Als je meerdere doelgroepen in een campagne inzet, adviseer ik eigenlijk altijd om CBO in te schakelen. Op die manier kan Facebook automatisch optimaliseren op de doelgroep die het beste werkt voor je doelgroep, dag en nacht. Je hoeft dus niet zelf contant naar je campagne te staren om budgetten te schuiven tussen doelgroepen. Daarnaast kun je met budgetlimieten toch sturing geven aan je doelgroepen. Wil je een bepaalde doelgroep bijvoorbeeld toch meer aandacht geven ondanks dat de kosten hoger zijn? Dan kun je dat doen met budget limieten in de ad-set. Misschien is deze doelgroep heel belangrijk voor je bedrijf en wil je het daarom meer aandacht geven. Uiteindelijk kan CBO je dus meer resultaten opleveren omdat Facebook precies weet welke doelgroep op welk moment beter werkt, om er meer resultaten uit te halen.

Als je maar 1 doelgroep inzet voor je campagne (wat ik eigenlijk nooit zou adviseren, testen en leren tussen meerdere doelgroep is altijd belangrijk), dan hoef je logischerwijs geen CBO in te zetten, omdat er niets valt te optimaliseren. Een andere situatie om CBO niet in te zetten is bijvoorbeeld als je aan posts boosts doet in 1 campagne. Hierbij wil je dat per ad-set een bepaald bedrag wordt uitgegeven. Dit is niet handig als je CBO hebt aanstaan. In principe is de werking daar ook niet voor gemaakt, dus kun je het ook beter niet inzetten.

Wil je meer leren over het adverteren op social media? Dan zijn mijn e-books een goede oplossing voor jou. Hierin vind je alle uitleg over de systemen, tips & tricks, cases en uitleg hoe je het beste campagnes kunt voeren. 

Lees daarnaast ook meer over social media in mijn kennisbank.

wanneer zet je campagne budget optimalisatie in? (CBO)