fbpx

Social advertising: Kies je voor een dagbudget of lifetime budget?

Kies je bij het voeren van een social media campagne voor een dagbudget of lifetime budget? Lees hier de voor- en nadelen.

Bij het instellen van je campagne kun je vaak kiezen tussen een dagbudget of lifetime budget. Bij een dagbudget geef je aan welk bedrag je per dag aan de campagne wilt besteden. Bij een lifetime budget geef je een totaalbudget op voor de campagne, die het platform gedurende de campagneperiode gaat verspreiden.

Wanneer zet je een dagbudget in?

Een dagbudget zet je in als je niet perse een bepaald budget hebt voor je campagne of als je geen bepaalde einddatum hebt voor je campagne. Ik adviseer dit pas in te zetten als je redelijk al wat learnings hebt opgedaan aan campagnes voor jou merk of bedrijf. Als je een beetje weet welk budget goed voor jou werkt per dag, en je een consistente campagne wilt laten lopen, is dit een handige optie. Heel handig voor bijvoorbeeld doorlopende retargeting campagnes op basis van je websitebezoekers!

Wanneer zet je een lifetime budget in?

Past de situatie zoals ik net beschreef in het stuk over een dagbudget niet bij jou? Dan zet je een lifetime budget in. Dit zet je in als je weet hoeveel budget je wilt uitgeven en voor welke periode. Op deze manier weet het systeem hoeveel je wilt besteden tot een bepaalde datum, zodat het systeem een goede pacing van je campagnebudget kan vaststellen. In de meeste gevallen zul je dus voor een lifetime budget kiezen.

Hoe bepaal je het budget?

Als je niet precies weet hoeveel je moet inzetten voor je campagne, raad ik je aan altijd eerst te kijken naar de grootte van je doelgroep op het platform. Bekijk wat ongeveer de kosten zijn die je eerder hebt gedraaid. Kijk bijvoorbeeld naar het gemiddelde CPM van je campagnes. Ligt deze bijvoorbeeld rond de 3 euro? Dan kun je uitrekenen hoeveel mensen je kunt bereiken met je budget. Stel je hebt 500 euro aan budget. Dan is het een simpele rekensom. 1.000/3*500 = 166.666 impressies. Je kunt dus net iets meer dan 165.000 mensen bereiken. Let erop dat je nooit 100% unieke mensen bereikt met je campagne. Stel je wilt je doelgroep 3x bereiken dan kun je het gedeeld door drie doen. 165.000 / 3 = 55.000 unieke mensen. Is je doelgroep kleiner dan dit getal? Dan zet je dus te veel budget in. Is je doelgroep groter? Dan zou je meer budget kwijt kunnen.

Wil je meer leren over het adverteren op social media? Dan zijn mijn e-books een goede oplossing voor jou. Hierin vind je alle uitleg over de systemen, tips & tricks, cases en uitleg hoe je het beste campagnes kunt voeren. 

Lees daarnaast ook meer over social media in mijn kennisbank.

kies je voor een dagbudget of lifetime budget