fbpx

Hoe start je met social media advertising?

hoe start je met social media advertising

Social media is niet meer wat het geweest is. Het behalen van organisch bereik is moeilijker dan ooit. Wil je je doelgroep op een relevante manier bereiken? Dan is alleen het opbouwen van een community niet meer genoeg. Social media advertising is hiervoor de oplossing en kan al bijna niet meer ontbreken als je meer mensen wilt bereiken dan dat je nu al doet. Maar hoe start je met social media advertising?

Boosten versus adverteren

Eerst is het belangrijk om uit te leggen wat het verschil tussen boosten en adverteren. Je kent het wel, je plaatst net een post en je wordt gelijk door het platform gevraagd of je je bericht wilt boosten. Meteen vanuit je Facebook pagina kun je in een paar simpele klikken budget achter je post zetten om meer bereik te genereren. Dit is handig als je er weinig verstand van hebt, maar het is niet altijd voordelig. Je mist namelijk veel opties en sturingsmogelijkheden die je wel zou kunnen toepassen om betere resultaten te behalen. Het is daarom beter om gebruik te maken van de Ad Manager binnen het platform om je campagnes te beheren.

Ad Manager

In Ad Manager heb je veel meer mogelijkheden zoals het instellen van specifiekere doelgroepen, het targeten van meerdere doelgroepen in 1 campagne, het optimaliseren op een bepaalde doelstelling en het analyseren van je behaalde resultaten om daar verder op te bouwen. Voor het gemak ga ik nu even uit van het adverteren op Facebook & Instagram, omdat de meeste mensen deze kanalen inzetten. Je kunt heel gemakkelijk je eigen advertentie account aanmaken via je eigen Facebook pagina. Klik rechtsboven op het pijltje van het menu en klik op ‘manage ads’. Je komt vervolgens gelijk in Ad Manager terecht. Hier kun je meteen beginnen met het instellen van je advertentie account. Als je al eerder boosts hebt gedaan zie je deze hier ook terug en kun je de resultaten nog eens bekijken.

hoe start je met social advertising
Starten met social media advertising

Ontdek, test en leer

Nu je advertentie account is opgezet is het tijd om te ontdekken. Als je nog niet bekend bent met Ad Manager zal het misschien wat overweldigend zijn. Ik raad je aan eerst te ontdekken hoe alles werkt en waar het voor dient. Wil je hier nou meer over weten? Dan is mijn e-book over social advertising een goede oplossing voor jou. Hier staat precies is hoe je een succesvolle campagnes opbouwt in Ad Manager.

Daarnaast is social media advertising vooral testen en leren. Welke doelstellingen werken het beste voor mij? Welke doelgroepen werken het beste? Welke ad-formaten kan ik het beste inzetten? Denk hierbij ook goed na welke doelgroep je wilt bereiken en leef je in. Wat zou de doelgroep willen zien over mijn merk of bedrijf? Hoe kan ik ze ergens van overtuigen? Ga ermee beginnen en kijk wat wel en niet werkt. Stuur bij en probeer het opnieuw. Social media advertising is constant testen en leren. Wat nu goed voor je doelgroep werkt, kan over een maand helemaal niet meer goed werken. Social media zijn nou eenmaal snel veranderende kanalen.


Wil je meer tips over social media? Dan kun je mij volgen op Instagram waar ik dagelijks tips en tricks geef over social media en advertising. 

Gelijk 10x gratis tips ontvangen voor het groeien op Instagram? Schrijf je in hier in en ontvang ze direct in je mailbox!

Wil je graag beginnen met social media advertising en weet je niet goed waar je moet beginnen of wil je er meer over leren? Dan is mijn e-book een goede oplossing. Bekijk hem hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.