fbpx

Hoe maak je een social media contentstrategie?

Als je content gaat plaatsen op social media is het goed om een bepaalde contentstrategie te hebben om je doel te bereiken. Hiermee heb je houvast op je eigen content en om naar je doelen toe te werken. Daarnaast snapt de gebruiker beter wat je wilt overbrengen en trek je meer volgers aan door een duidelijke structuur te hanteren. Hieronder geef ik uitleg hoe je dit het beste kunt doen.

Wat is je doel?

Bedenk goed wat je doel is met het plaatsen van social media content. Waarschijnlijk wil je een community opbouwen van fans, die je producten leren kennen. Het is daarnaast ook erg belangrijk om informatieve posts te delen, zodat je volger er ook echt iets aan heeft en je daarom wilt volgen.

Voor welke kanalen?

Bedenk ook voor welke kanalen je dit wilt gaat doen. Waar is je doelgroep aanwezig? Welk kanaal past het beste bij je product of de content die je wilt gaan delen? Het beste is om met 1 kanaal te starten. Op deze manier kun je op dit kanaal een sterke basis bouwen, om vervolgens later als je ruimte hebt, te beginnen aan een nieuwe kanaal. Meer over het schrijven van content voor verschillende kanalen lees je hier.

Welke content kan ik maken?

Bedenk daarnaast ook welke content je wilt gaan delen. Het is belangrijk om hier met bouwstenen te werken. Er moet een solide onderlaag liggen van bijvoorbeeld branding posts over je bedrijf of product, en daar kun je lagen op bouwen. Denk aan informatieve posts, tips & tricks, achter de schermen, video’s maar ook leuke en persoonlijke content. Bedenk een aantal vaste onderwerpen die je per week gaat plaatsen, zodat je houvast hebt en je gebruiker ook weet waar ie bij jou voor kan komen. Meer over content maken lees je in dit artikel.

welke content ga ik maken?

Wat wordt je contentstrategie?

Je contentstrategie bepaald eigenlijk wat je gaat plaatsen en op welk moment. Als je je onderwerpen hebt bedacht, kun je gaan kijken hoeveel je gaat posten en op welk moment. Ik adviseer meestal 3 of 4 keer per week een post. Dit kan elke week bijvoorbeeld op dezelfde dagen zijn met verschillende onderwerpen. Zorg in ieder geval dat je van elk onderwerp in ieder geval 1x per week iets plaatst. Zo heb je een goede afwisseling van onderwerpen in je content. Neem bijvoorbeeld een combinatie van posts over je bedrijf, product, tips & tricks, informatieve content en leuke persoonlijke content.

Hoe voer je het uit?

Als je een goede strategie voor je content hebt neergelegd, is het belangrijk je eraan te houden om een mooie community op te bouwen met je social media content. Dit doe je middels een contentkalender. Hierin kun je heel overzichtelijk je content schrijven, maken en bijhouden. Het geeft houvast voor jezelf zodat je bijvoorbeeld op 1 moment in de week kan werken aan je content, om het vervolgens voor de hele week in te plannen. Meer over het gebruiken van een contentkalender en een template vind je hier.

Hoe maak je goede content?

Het maken van goede content kan soms een uitdaging zijn als je nog niet zo bekend bent met het maken van content, of als je nog niet goed bekend bent met het kanaal waar je het op gaat plaatsen. Geen paniek! Je kunt hier mijn kennisbank raadplegen over social media content. Hierin zijn verschillende artikelen te vinden over hoe je het beste content kun maken voor jou social media kanalen.

hoe maak je goede social media content?

10x Instagram Tips

Om je op weg te helpen kun je mijn infographic met 10x gratis Instagram tips downloaden, zodat je een professioneel profiel kunt maken en kunt groeien op het platform. Download het hier.

10 instagram tips