fbpx

Wat doet een Community Manager?

Als mensen op een feestje vragen wat voor werk ik doe, zeg ik natuurlijk dat ik Community Manager ben. Bijna altijd vragen ze wat je dan eigenlijk doet. Het is een beroep dat nog niet algemeen bekend is. Het blijkt toch een beetje vaag, wat wij Community Managers allemaal uitvoeren. Daarom in deze blog een uitleg!

Eigenlijk zegt de naam het al je ‘managed’ een community. Dus eigenlijk het beheren van een online groep waar mensen lid van zijn. Een community kunnen veel verschillende doelgroepen zijn, die op verschillende platformen actief zijn. Je Twitter-volgers, Facebook-likers en Forumleden zijn allemaal communities.

Community-manager

Ik werk bij een social media bureau. Dat betekent eigenlijk dat ik communities beheer van een aantal bedrijven die dat aan ons uitbesteden. Ik let op de verschillende doelgroepen van de bedrijven, the tone of voice en wat wel en wat niet werkt in de desbetreffende community.

Een belangrijk onderdeel is het schrijven van content. Schrijven, schrijven en nog eens schrijven. De ene keer is het een tweet, de andere keer een Facebook- of LinkedIn-bericht. Nu zul je denken; een tweet of Facebook-bericht is toch zo geschreven? Dat heb je mis. Ga voor een bedrijf maar eens een aantal berichten schrijven. Er is onderzoek voor nodig, je hebt content nodig dat je naar social kan omvormen en daarnaast moet je goed contact onderhouden met het bedrijf zelf. Ook is het natuurlijk belangrijk om de social media platformen te snappen. Zo weet je dat je een hele andere tekst voor Twitter moet schrijven, dan voor Facebook bijvoorbeeld.

Naast het social media gedeelte schrijf je ook nieuwsbrieven, websiteteksten, nieuws en adviesstukjes. Voordat je begint aan een project, maak je eerst een contentplanning. Hiermee stel je eigenlijk vast hoeveel je gaat posten, wat je gaat posten en wanneer je het gaat posten. Dit zorgt voor overzicht en duidelijkheid voor jezelf en het bedrijf waar je voor bezig bent. Naast het schrijven en posten van berichten, modereer je ook. Je kijkt waarover gediscussieerd wordt, of het online imago wel beschermd blijft en je reageert op vragen en reacties.

shutterstock_1859643231

Als je zo veel mogelijk uit social media wilt halen gebruik je ambassadeurs. Je zet mensen in die je bericht willen delen met hun netwerk. Andere mensen hebben weer een groter of ander netwerk dat jij kunt gebruiken. Stuur deze mensen een bericht of ze jou tweet willen retweeten. Dit zorgt voor extra zichtbaarheid! Voor Facebook geldt hetzelfde, benader mensen om te vragen of ze je bericht willen delen met hun netwerk.

Je kunt een social project laten lopen voor een bepaalde tijd of altijd laten doorlopen. Het is belangrijk om regelmatig terug te kijken. Welke posts hebben het goed gedaan en welke minder goed? Wat is het bereik en de zichtbaarheid? Een Community Manager houdt dit allemaal in de gaten met analyses en statistieken. Hier kan vervolgens weer op gebouwd worden, zodat je sterker terugkomt!

community-idea1-1024x595

Ook bedenkt een Community Manager steeds nieuwe dingen om vernieuwend te blijven. Denk aan vlogs, blogs, polls en livestreaming bijvoorbeeld. Daarnaast is het handig om van te voren een social concept te maken, zodat je precies de doelgroep op de juiste manier kunt benaderen.

Hebben jullie nog aanvullingen? Laat het mij weten! Is het nu wat duidelijker wat een Community Manager doet? Voortaan weet jij in ieder geval wél hoe het werkt!


Volg mij op Twitter & Instagram

Wat vind je van mijn blog? Laat hieronder een reactie achter!

Nooit meer een blog missen? Abonneer je dan op mijn blog met je e-mailadres.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.